Zagrożenia związane z urządzeniem medycyny alternatywnej u pacjenta z rozrusznikiem serca

Zarówno pacjenci, jak i pracownicy służby zdrowia powinni być świadomi potencjalnych interakcji stymulatora w środowisku, ponieważ rozruszniki serca i defibrylatory są wrażliwe na wiele rodzajów zakłóceń elektromagnetycznych.
52-letni mężczyzna z dwukomorowym rozrusznikiem serca, wszczepiony z powodu przerywanego, objawowego, wysokiego stopnia bloku przedsionkowo-komorowego, z krótkimi epizodami zawrotów głowy i bliskiego omdlenia. Szczegółowa historia ujawniła, że objawy wystąpiły wyłącznie podczas samodzielnej terapii za pomocą urządzenia Zapper. Zapper, dostępny na całym świecie, jest prostym, zasilanym bateryjnie generatorem impulsów z przesunięciem prądu stałego o wyjściowej częstotliwości prostokątnej przy stałej częstotliwości 33,3 kHz . 10 procent. Te elektroniczne częstotliwości impulsów są stosowane do obu rąk. Zapper jest alternatywnym lekarstwem, które jest regularnie stosowane w celu wyeliminowania raka, innych chorób przewlekłych, zdiagnozowanych pasożytów i zarazków 1.
Rysunek 1. Rycina 1. Elektrokardiogramy uzyskane przed i podczas korzystania z urządzenia Zapper. Panel A pokazuje normalną przedsionkową synchroniczną stymulację komorową i sygnały wysokiej częstotliwości z szybkością 143 uderzeń na minutę (strzałka) podczas używania urządzenia Zapper. Panel B pokazuje nadmierne wyczuwanie komorowe z hamowaniem stymulatora ze wzrostem amplitudy prądu stałego. Podczas ciągłego korzystania z urządzenia Zapper objawy mogą być odtwarzane, a elektrokardiogram w panelu C pokazuje powolny rytm wychwytu komorowego. AV oznacza przedsionkowo-komorowe.
Dokładna ocena rozrusznika serca u naszego pacjenta wykazała, że wszystkie ustawienia i funkcje mieszczą się w normalnych granicach. Podczas przedsionkowej synchronicznej stymulacji komorowej (ryc. 1A) podczas używania Zappera widoczne były sygnały wysokiej częstotliwości z szybkością 143 uderzeń na minutę. Nadmierne czuwanie komorowe z hamowaniem stymulatora występowało wraz ze wzrostem amplitudy prądu stałego (rysunek 1B). Podczas stosowania Zappera można było odtworzyć objawy, a elektrokardiogram wykazał powolny rytm wychwytu komorowego (ryc. 1C).
Rozruszniki serca i defibrylatory są często narażone na działanie wrogiego środowiska elektromagnetycznego z różnych zewnętrznych źródeł. Należą do nich sprzęt do rezonansu magnetycznego (MRI), wykrywacze metali, urządzenia antywłamaniowe, urządzenia gospodarstwa domowego, niektóre cyfrowe telefony komórkowe i elektronarzędzia.2 Najczęstszymi niepożądanymi reakcjami na zakłócenia elektromagnetyczne są niewłaściwe tymczasowe zahamowanie, udokumentowane u naszego pacjenta lub wyzwalające stymulacji stymulatora i powrotu do stymulacji asynchronicznej. Niewłaściwe przeprogramowanie i trwałe uszkodzenie obwodu urządzenia lub interfejsu elektroda-tkanka są rzadszymi powikłaniami. W wyniku rozwoju obwodów bipolarnych i zaawansowanych technik filtrowania ryzyko dysfunkcji stymulatora zostało znacznie zmniejszone. Szpital pozostaje potencjalnie niebezpiecznym środowiskiem, z szeregiem diagnostycznych źródeł zakłóceń elektromagnetycznych (np. MRI), a także źródeł terapeutycznych (kardiowersja prądem stałym, elektrokoagulacja i neurostymulacja) .3.4 Pomimo ostrzeżenia o narażeniu na działanie środowiska magnetycznego pola i lekceważenie ostrzeżenia na opakowaniu urządzenia, nasz pacjent użył Zappera i miał objawową bradykardię z powodu nadmiernego odczuwania komorowego Przypadek ten pokazuje potrzebę rozważenia nietypowych źródeł zakłóceń elektromagnetycznych u pacjentów z objawami z wszczepionymi rozrusznikami serca lub defibrylatorami.
Marcel Furrer, MD
Barbara Naegeli, MD
Osmund Bertel, MD
Stadtspital Triemli, 8063 Zurych, Szwajcaria
barbara. [email protected] stzh.ch
4 Referencje1. Clark HR. Lekarstwo na wszystkie choroby. Chula Vista, Calif .: New Century Press, 1995.
Google Scholar
2. Pinski SL, Trohman RG. Zakłócenia w wszczepionych urządzeniach sercowych. Pacing Clin Electrophysiol 2002; 25: 1367-81, 1496
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Eriksson M, Schuller H, Sjolund B. Zagrożenie przezskórną stymulację nerwów u pacjentów z rozrusznikami serca. Lancet 1978; 1: 1319-1319
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Pyatt JR, Trenbath D, Chester M, Connelly DT. Jednoczesne zastosowanie wszczepialnego kardiowertycznego defibrylatora kardiowertera (ICD) oraz przezskórnej elektrycznej stymulacji nerwów (TENS): implikacje dla interakcji urządzenia. Europace 2003; 5: 91-93
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
(9)
[przypisy: cilostazol, dabrafenib, monoderma ]
[patrz też: , , ]